MODUŁ 0 - Przygotowanie do startu! 3... 2... 1...
MODUŁ 1 – Czy WordPress jest w ogóle dla mnie?
MODUŁ 2 - MYŚLENIE, czyli szykujemy się do starcia! ;)
MODUŁ 3 – Ogarniamy DZIAŁKĘ i tabliczkę z adresem
MODUŁ 4 – Działka jest. Czas na DOM, drzewo i…
MODUŁ 5 – Dodajemy TREŚCI, czyli niech wreszcie coś zacznie się dziać
MODUŁ 6 - BACKUPUJEMY, ZANIM ZEZPSUJEMY ;)
MODUŁ 7 - MOTYWY, CZYLI PEŁEN MAKE-UP DLA STRONY

5.13. Startujemy z blogiem! Najpierw szkielecik – dodawanie kategorii wpisów, tagów i kilka SEO-uwag

Uch… Ileż o jest rzeczy do odbębnienia, zanim się po prostu doda notkę na bloga! Plan, strategia, tematy na rok do przodu, edytor, bloki, fotki, kompresje… 🤯

No kto by pomyślał 😃

Ale wierzcie mi – przez większość życia działałam na wariata i w finalnym rozrachunku dużo więcej czasu schodzi, żeby w takim pokręconym trybie uzyskać ostateczny efekt 😃

Zatem w ramach porządkowania spraw koniecznych – dziś dodajemy kategorie wpisów blogowych, aby móc do nich przypisać wpisy, gdy już będziemy je tworzyć. Pogadamy też o tagach i o tym, czy w ogóle są potrzebne 🤫

Czy blog musi mieć kategorie?

Tak.

I właściwie tu by można zakończyć tę część wywodu, ale ponieważ nie lubię tak bez wyjaśnienia, to się trochę rozwinę 😀

W WordPressie jest tak, że absolutnie każdy wpis blogowy musi być przypisany do jakiejś kategorii. Jeśli my tego nie zrobimy, WordPress nas wyręczy i przypisze notkę blogową do kategorii Uncategorized/Bez kategorii.

To już chyba lepiej wymyślić coś swojego 😉

Drzewko kategorii dla bloga warto stworzyć jeszcze zanim powstanie pierwszy wpis, bo to daje większe szanse, że będzie uporządkowane i że nie będziemy pod wpływem chwili tworzyć kategorii ad hoc, doprowadzając do tego, że powstanie ich zylion, a w każdej po jednym wpisie 😉

Kategorie można dodać w każdej chwili, usunąć albo edytować też, ale namawiam Was, żeby przemyśleć je sobie już na dzień dobry. Wypisać sobie na kartce takie ogólne większe grupy tematów, które będziemy na blogu poruszać (jeśli macie odrobioną lekcję o planowaniu strony na WordPressie i zgromadzone 50 tematów na bloga, to będzie to teraz bułka z masłem :)) i odpowiednio do tego zaprojektować drzewko kategorii, po prostu podsumowując te tematy nazwą kategorii, w której się znajdą.

Prościzna! 😉

Pamiętajcie, że tak jak w każdym menu, tak i w menu z kategoriami, nie musicie się ograniczać do spisu jednopoziomowego. Blog na luzie może mieć kategorie, ale też podkategorie, a nawet podpodkategorie, jeśli tylko będzie to odpowiednio służyć sprawie (to znaczy żwawemu poruszaniu się czytelnika miedzy treściami :))

Jak dodać kategorie wpisów w WordPressie?

Kiedy już na kartce rozpiszemy sobie, jak ma wyglądać nasze drzewko kategorii, czas przenieść je do WordPressa.

Mój blog będzie się kręcił wokół tematu odblasków, bezpieczeństwa na drodze, ale też kwestii zastosowania materiałów odblaskowych w modzie. Kategorie blogowe planuję więc takie:

Rozpiska z drzewkiem kategorii na kartce to naprawdę nie musi być dzieło sztuki 🙂

Żeby przenieść to drzewko kategorii do WordPressa, przechodzę w kokpicie do zakładki Wpisy -> Kategorie:

WordPress - darmowy kurs: jak dodać kategorie wpisów na blogu na WordPressie

Tu zobaczymy utworzoną automatycznie już przy instalacji kategorię Uncategorized, czyli Bez kategorii. Tak jak wspominałam, jeśli my żadnej kategorii nie utworzymy, WordPress zrobi to za nas, bo przynajmniej jedną musi mieć, żeby do niej ładować wszystko, co na blogu napiszemy.

Własną kategorię dodajemy wypełniając pola po lewej:

WordPress - darmowy kurs: jak dodawać kategorie wpisów na blogu na WordPressie

Nazwa – to po prostu nazwa kategorii

Uproszczona nazwa – do będzie kawałek adresu URL tej kategorii, linku do niej. Ten fragment, który tu wpiszemy, będzie na końcu linku (trochę podobnie, jak było z bezpośrednim odnośnikiem w przypadku podstron). Możemy to pole zostawić puste i wtedy WordPress sobie je sam uzupełni na podstawie nazwy. Jeśli natomiast chcemy je wpisać osobiście, wpisujemy je bez spacji, z minusem (-) zamiast.
(choć jeśli się zapomnimy i damy spację – tu akurat się nic nie stanie, bo WordPress sam ją sobie na minus zamieni, mądrala).

Kategoria nadrzędna – zostawiamy Brak, jeśli tworzymy kategorię główną, ale jeśli tworzymy podkategorię – wybieramy, do której kategorii ma być podczepiona. U mnie na przykład przy tworzeniu podkategorii Bezpieczeństwo dzieci jako kategorię nadrzędną będę musiała wybrać Dzieci i odblaski.

Opis – tu wpisujemy opis kategorii.

Na koniec klikamy przycisk Utwórz kategorię i już nasza świeżutka kategoria ląduje po prawej stronie, w spisie:

WordPress - darmowy kurs: jak dodawać kategorie wpisów na blogu na WordPressie - dodana kategoria

Tam możemy ją jeszcze oczywiście edytować albo usunąć, jeśli przyjdzie nam na to ochota:

WordPress - darmowy kurs: jak edytować kategorie wpisów na blogu na WordPressie

Usunąć nie możemy jedynie kategorii domyślnej – Uncategorized, ale to nie problem, bo jeśli nie będziemy do niej przypisywać żadnych notek blogowych, to i ona nie będzie się nigdzie wyświetlać.

Czy jest sens tworzyć opis kategorii?

Tak.

To znaczy przeważnie tak 😀

Nie każdy motyw wyświetla opisy kategorii (Astra wyświetla), ale jeśli to robi, to dodanie opisu kategorii (zwłaszcza jeśli same kategorie są przemyślane, a nie od czapy) – porządnego, wyczerpującego, z istotnymi słowami kluczowymi – zrobi naszej stronie bardzo dobrze pod kątem SEO, czyli optymalizacji strony pod silniki wyszukiwarek.

Strona kategorii zawierająca tylko spis wpisów na dany temat, a w najlepszym wypadku jakąś zajawkę wpisu – ma w gruncie rzeczy bardzo mało treści.

A Google uwielbia treść! Uwielbia długie, wyczerpujące temat teksty.

Jeśli dostarczymy mu taki w opisie kategorii, będzie na stronę tej kategorii patrzył bardziej przychylnym okiem.

Oczywiście ma to sens tylko wtedy, gdy będziemy pracować na motywie, który taki opis pokazuje. Bo jeśli tego nie czyni, no to nasze stukanie w klawiaturę pójdzie na marne 🙂

Czy blog musi mieć tagi?

Może, ale nie musi.

Czasem nawet lepiej, żeby ich nie miał 😀

Trzeba pamiętać, że tagi w WordPressie to nie jest element ozdobny, tylko coś stworzonego po to, żeby usprawnić nawigację po stronie, wpisach. Żeby ułatwić czytelnikom dotarcie do interesujących ich treści.

Jeśli naćkamy ich milion bez żadnej strategii, bez żadnego przemyślenia, jak taka nawigacja za pomocą tagów miałaby działać, tylko nawrzucamy tagów w liczbie takiej, jakby nam od sztuki płacili, myśląc, że to jakoś pomoże stronie w kwestii SEO, to niestety – ani nam nie pomoże znajdować się wyżej w wyszukiwarce (wręcz przeciwnie), ani czytelnikom poruszać się po stronie.

Więc jeśli się nie ma pomysłu na wykorzystanie tagówlepiej po prostu ich nie używać.

Ale jeśli się ma – to jak najbardziej warto wchodzić w temat, przy czym lepiej zbudować sobie bazę tagów na początku, a potem do nich przypisywać notki, niż dodawać je na bieżąco przy tworzeniu wpisów – to może prowadzić do dublowania tagów i powstawania mnóstwa tagów ubogich – takich, które będą miały przypisaną tylko jedną notkę.

Jak tworzyć tagi dla wpisów blogowych?

Tagi tworzymy niemal identycznie jak kategorie, z tą różnicą, że robimy to w zakładce Wpisy -> Tagi:

WordPress - darmowy kurs: jak dodawać tagi dla wpisów na blogu na WordPressie

W sekcji z tagami nie zobaczymy żadnego tagu domyślnego, już utworzonego, bo w przeciwieństwie do kategorii – tagów używać nie trzeba. Wpis może nie być przypisany do ani jednego tagu i to też będzie OK.

Tagi nie tworzą też struktury hierarchicznej, to znaczy nie tworzymy podtagów. Każdy tag jest osobnym bytem na tych samych prawach – nie ma tagów nadrzędnych i podrzędnych, tak jak to z kategoriami bywa 🙂

Dlatego przy dodawaniu tagów mamy do wyboru praktycznie te same pola, co przy kategoriach, natomiast nie ma pola związanego z nadrzędnością – ten temat tagów nie dotyczy, więc go pomijamy.

Resztę pól wypełniamy analogicznie jak przy kategoriach. I tak, owszem, nie byłoby źle, gdybyśmy każdemu swojemu tagowi zapodali opis. Google by się ucieszył, choć wiem, że jest to spore wyzwanie, zwłaszcza jeśli tych tagów zaplanowaliśmy jak głupi śliwek 😀

Natomiast hasło zarzucam, a nuż ktoś się porwie 😉

Po wypełnieniu wszystkich pól klikamy przycisk Utwórz tag i świeżutki, nowiutki tag ląduje w spisie po prawej.

I co teraz?

Teraz zostanie nam już tylko naprodukować notek blogowych, żeby te wszystkie kategorie i tagi się nie marnowały 😉

I tym zajmiemy się w kolejnej lekcji! Andiamo! 😀

Masz pytanie do tej lekcji? Kliknij tutaj, aby je zadać :)

Napisz pytanie lub komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry