Ostatni temat przed instalacją WordPressa. Jupi!
Utworzymy skrzynkę e-mail we własnej domenie, czyli taką, która nie jest na Onecie, Wirtualnej Polsce, Gmailu czy innych takich, tylko na naszym własnym hostingu, z końcówką po małpie będącą naszą domeną.
A po co to takie cudowanie?
Właśnie…
Powodów, dla których taki e-mail jest potrzebny, jest co najmniej kilka:
Pomijam już całkowicie fakt, że adres e-mail w domenie po prostu ładnie, profesjonalnie wygląda 🙂
E-mail w domenie, jak każdy, składa się z dwóch części: przed i po małpie, czyli znaku @
Po małpie będziemy mieć swoją domenę, więc nie ma tu nad czym dumać.
A co z częścią przed małpą?
Zwykle widuje się tam słowo kontakt albo biuro, zatem adres brzmi: kontakt@mojadomena.pl albo biuro@mojadomena.pl.
To jest jakieś rozwiązanie, nie najgorsze, dość uniwersalne, ale moim zdaniem – da się lepiej 🙂
Bo po pierwsze – boty spamujące też wiedzą, że to najczęstsza metoda tworzenia maili i bardzo często takie adresy są spamowane w ciemno. Bot odczytuje domenę, dorzuca do niej kontakt albo biuro i wysyła maila, bo jest duża szansa, że trafi w istniejącą skrzynkę.
Po drugie – taki e-mail jest najczęściej dość bezpłciowy, a przecież to już jest miejsce, w którym można przemycić do czytelnika trochę informacji o sobie i o swojej marce.
Mój adres e-mail na potrzeby tego kursu, to alejaja@stronesobierobie.pl i myślę, że to już doskonale mówi na wstępie o tym, że po drugiej stronie nie odpowiada żaden suchy i sztywny belfer, tylko bardziej ktoś, kto niekoniecznie ma równo pod sufitem 😀
Podobnie z moją ulubioną cukiernią w północnej Polsce – jej e-mail to najlepsza@ciastkarniawtucholi.pl a nie biuro@ciastkarniawtucholi.pl 😀
A znacie Ministerstwo Dobrego Mydła? Do nich też się nie pisze na kontakt ani biuro, tylko na pukpuk@ministerstwodobregomydla.pl i już wiadomo, że będzie miło i przyjaźnie 🙂
Nawet jeśli wcale nie prowadzi się biznesu jakoś ultraśmiechowo, można mieć e-mail, który nie jest kontaktem. Ja na przykład na swoich stronach używam: marisella@marisella.pl, zakladki@hundredbookmarks.pl czy hello@tworczywarsztat.pl.
Warto pomyśleć dla siebie o czymś, co już na starcie zadzierzgnie nić porozumienia między nami, a czytelnikami lub klientami 🙂
Jeśli sami nie macie pomysłu – śmiało wpadajcie na grupę i czyńcie burzę mózgów. Co parę tysięcy głów, to nie jedna!
Gdy się już wymyśli co i jak, same technikalia są ultrałatwe 🙂 (zwykle tak bywa, że to myślenie boli jednak najbardziej ;))
Wskakujemy do panelu zarządzania hostingiem, wybieramy opcję Konta e-mail:
Na kolejnym ekranie odnajdujemy trochę zczajony przycisk Utwórz i naklikujemy go:
Tak oto lądujemy na karcie tworzenia nowego e-maila.
W polu Domena wybieramy domenę, dla której tworzymy skrzynkę. Będzie tam do wyboru nasza domena robocza oraz domena/domeny, którą/które w poprzedniej lekcji dodaliśmy do hostingu (dlatego odbywało się to w tej dokładnie kolejności 🙂 Bez dodania domeny, nie utworzylibyśmy w niej skrzynki :))
No to wybieramy tę odpowiednią.
Dalej, w polu Nazwa użytkownika, wpisujemy to, co w adresie e-mail ma być przed małpą (@).
Na koniec, w ostatnim polu, pozostaje nam tylko wpisać hasło. Hasło powinno być silne, wiec nie jest złym pomysłem skorzystanie z przycisku do generowania hasła (ja i tak zwykle dopisuję potem jeszcze trochę losowych znaków, bo lubię, gdy hasła są pancerne :D)
Całość zatwierdzamy przyciskiem Utwórz:
Po chwili w prawym górnym rogu ekranu powinien wyskoczyć komunikat o sukcesie. Takie lubię najbardziej! 🙂
Po prawidłowym utworzeniu skrzynki pocztowej, zobaczymy ją w tej samej zakładce: Konta e-mail. Będzie też widać zmiany na liczniku – liczba dostępnych skrzynek się zmniejszy, a używanych – zwiększy:
Metody są dwie, obie bardzo proste.
Można kliknąć przy odpowiedniej skrzynce przycisk Check Email (zaznaczony na poprzednim obrazku). Bez pytania o hasło (wszak skoro mamy prawo być w cPanelu, to mamy też prawo czytać pocztę) zostaniemy przeniesieni na ekran wyboru programu do otwarcia poczty.
Tam zaznaczamy ptaszka przy Open my inbox when I log in (dzięki temu nie będziemy widzieć tego ekranu kolejnym razem) i następnie klikamy przycisk Open:
I oto jesteśmy w domenowej poczcie, naszym podkrólestwie!
Będzie tam już nawet czekał jeden e-mail! To automatyczny e-mail od cPanelu, który podsyła dane przydane do konfiguracji programu pocztowego na telefonie lub kompie. Można ten mail zachować, a można wywalić, bo te dane i tak będą do odczytania w dowolnej chwili w cPanelu 🙂
Jest też druga metoda dostania się na skrzynkę pocztową, bez logowania się do cPanelu.
Wchodzimy na stronę mojadomena.pl/webmail (oczywiście zamiast mojadomena.pl wstawiacie swoją domenę :D) i zobaczymy tam tradycyjną formatkę do logowania się mailem i hasłem.
Tą czy tą metodą, po zalogowaniu widok będziemy mieć identyczny 🙂
Powodzenia i koniecznie dajcie znać w grupie na FB, jak Wam poszło!
A ja mam mały problem🤔 kiedy loguję się przez c- panel wszystko jest ok, wchodzę na pocztę bez problemu, ale kiedy próbuje wejść przez przeglądarkę wyskakuje mi że “nazwa logowania jest nieprawidłowa”😬
Przecież znam swoje dane bo loguję się nimi🙈 więc dlaczego miałyby być nieprawidłowe?
Może ktoś poradzić dlaczego tak się dzieje i co z tym zrobić?
i jeszcze jedno pytanie, czy mogę mieć dostęp do tej poczty na telefonie? jest jakaś aplikacja, która mogłaby to umożliwić?
Hej!
A wchodzisz przez adres nazwastrony.pl/webmail? Czy inaczej? I czy jesteś pewna, że nie masz włączonego CapsLocka? 🙂
Jeśli idzie o odbieranie poczty na telefonie – pewnie, najwygodniej to robić przez apkę pocztową. Na Androidach został teraz już chyba tylko Gmail z domyślnych (ale można używać od każdej skrzynki, nie tylko gmailowych), na iOS jest apka Mail, ale znajdziesz też dużo innych – warto wybrać wygodną dla siebie 🙂 (ja z przyzwyczajenia korzystam z apki Gmail na telefonie, a na kompie z Thunderbirda 🙂
Dane, które będą Ci potrzebne do wpisania w apkę, żeby odbierać i wysyłać pocztę, znajdziesz w cPanelu, po kliknięciu w przycisk “Zarządzaj” – będzie koło tego do odbierania poczty. Także pierwszy mail na Twojej skrzynce, jeśli go nie usunęłaś, to będzie właśnie automatyczny mail z tymi danymi 🙂
Daj znać, jak sobie poradziłaś! 🙂
A czy jest możliwość, aby maila mieć na smartfonie? Tak, aby przychodziły wiadomości bez logowania?
Pewnie 🙂 Wystarczy dowolna apka do poczty, a skonfigurujesz ją wpisując dane, które cPanel pokaże Ci na talerzu – wejdź sobie w Konta e-mail, potem koło danego konta pocztowego przycisk Connect Devices i tam będziesz mieć sekcję Mail Client Manual Settings. W niej są wszystkie dane, o które będzie Cię pytać apka mailowa na telefonie 🙂